Frågor som väcker svar

Kursen som jag läser nu ger mig en massa idéer, eller inte idéer. Den får mig att tänka och skapa nya funderingar, men när jag tänker, blir jag ofta arg eller deprimerad. Det är ju inte så bra, eller hur?  Kursen som jag läser just nu heter Medier, kultur,samhälle II och handlar om genus inom media.

Medan jag läste en urtråkig text av någon tjej (jag fattade ingenting av texten, eller jo lite) började jag tänka på samhället och på hur vi människor lever tillsammans. Jag började tänka på att vi alla är rätt så lika och att det finns sociala koder som jag inte förstår.

Jag är en sån person som hör vad jag hör och läser vad jag läser. Jag är inte bra på att hitta underliggande faktorer eller meningar. Sen så brukar jag ofta höra saker som inte andra hör, detta kan vara min fantasi som spelar mig ett spratt eller bara att jag är mer mottaglig för saker som andra kanske inte ser eller hör. Detta kan vara lite jobbigt, ibland känns det som att man måste kunna alla dessa sociala koder för att kunna bli något i samhället. Att man måste kunna dessa koder för att komma framåt, för att skaffa jobb och kontakter, då känner jag, måste det vara så? måste man kunna alla dessa koder, får man inte bara göra som man själv vill?

Detta är en bra fråga, för vad vill man? är det egentligen någon som vet vad dom vill? Jag vet inte vad jag vill, jag vet mer vad jag inte vill, men blir jag inte begränsad då? ska man inte vara öppen för allt? visst ska man det! Men eftersom att jag är en väldigt osäker person så blir det svårt för mig att bara leva som alla andra och ta åt mig. Det gånger då jag har försökt ta tag i mitt liv, göra något nytt, skaka om det ordentligt, har det blivit kaos i mitt inre och jag klarar inte av det.

Kanske är det så att jag helt enkelt får fortsätta att se saker på mitt sätt och anpassa mig till samhället, eller så får jag bli självsäker och radikal. Ja, det är svårt att bli vuxen, men vad ska en 21 årig tjej göra? hon måste växa upp, skaffa sig ett liv och ett mål, innan hon fastnar i en värld som egentligen inte finns.

Toodles!

Kommentarer
Postat av: Anonym

man ska leva på det sätt som gör en själv lycklig! man lever med sig själv varje dag, varje timme, varje minut! du skriver jättebra! lampan o skruven va fett bra! det du skriver är intressant fortsätt med det du gör för du är verkligen duktig! ovh ta hand om dig och tänk inte för mycket;)

2011-12-16 @ 14:52:44
Postat av: Ida-Kaninne

Tack för dom fina orden! svarar lite sent, tror liksom inte att folk läser min blogg så kollar nästan aldrig om nån kommenterat, men får jag fråga vem det är som har skrivit kommentaren?

2012-03-04 @ 22:38:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0